Αρ. Απόφασης: 424/2024
 
Ημερομηνία: 20/12/2024
 
Θέμα: Τροποποίηση Των Κανόνων Προμήθειας Φυσικού Αερίου Δυνάμει του Άρθρου 46 των Περί Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου Νόμων του 2004 μέχρι 2022, Ν.183 (Ι)/2004

Στη συνεδρίαση, ημερομηνίας 20 Δεκεμβρίου 2024, υπ’ αριθμόν 81/2024, τέθηκαν ενώπιον της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ τα πιο κάτω έγγραφα:
  • Το Εσωτερικό Σημείωμα υπ’ αριθμόν 127/2023, ημερομηνίας 23 Φεβρουαρίου 2023, με θέμα «Ερωτήματα ΔΕΦΑ Εμπορικής Σημασίας για την Πώληση και την Έλευση Φυσικού Αερίου»,
  • Το Εσωτερικό Σημείωμα υπ’ αριθμόν 256/2024, ημερομηνίας 17 Απριλίου 2024, με θέμα «Έλεγχος, ετοιμασία και τεκμηρίωση αλλαγών επί του ρυθμιστικού πλαισίου και των σχετικών αδειών που χορηγούνται δυνάμει του Νόμου περί Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου (Ν.183(Ι)/2004) ώστε να συνάδουν πλήρως με την υπ’ αριθμόν 07/2022 Ρυθμιστική Απόφαση ΡΑΕΚ (Κ.Δ.Π.282/2022), καθώς και εισήγηση τροποποίησης της υπ’ αριθμόν 01/2019 Ρυθμιστικής Απόφασης ΡΑΕΚ (Κ.Δ.Π.203/2019)»,
  • Το Εσωτερικό Σημείωμα υπ’ αριθμόν 682/2024, ημερομηνίας 25 Νοεμβρίου 2024, με θέμα «Έλεγχος, ετοιμασία και τεκμηρίωση αλλαγών επί των Κανόνων Προμήθειας Φυσικού Αερίου δυνάμει του Νόμου περί Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου (Ν.183(Ι)/2004)».
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ έλαβαν, επίσης, δεόντως υπόψη:
  • Τους περί της Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου Νόμους του 2004 μέχρι 2022 (Ν.183(Ι)/2004) («Νόμος») και ειδικότερα:
    • Το άρθρο7(λδ), σύμφωνα με το οποίο υπάγεται στην αρμοδιότητα της ΡΑΕΚ η έκδοση δεσμευτικών αποφάσεων για τις επιχειρήσεις φυσικού αερίου,
    • Το άρθρο 7Α(1α), σύμφωνα με το οποίο «κατά την εκτέλεση των καθηκόντων και την άσκηση των αρμοδιοτήτων και εξουσιών της η ΡΑΕΚ δύναται να λαμβάνει ρυθμιστικές αποφάσεις, με τις οποίες να καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα ρυθμίζει την αγορά φυσικού αερίου»,
    • Το άρθρο 23(1), σύμφωνα με το οποίο κάθε επιχείρηση φυσικού αερίου που διεξάγει τη δραστηριότητα της προμήθειας υποχρεούται για την ασφαλή, επαρκή και καλού επιπέδου προμήθεια φυσικού αερίου προς τους πελάτες σε λογικές τιμές οι οποίες εγκρίνονται από τη ΡΑΕΚ,
    • To άρθρο 46 σύμφωνα με το οποίο «για να διευκολυνθεί η δημιουργία εύρυθμων και διαφανών αγορών λιανικής στην Ένωση, η ΡΑΕΚ μεριμνά ώστε οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες του διαχειριστή συστήματος μεταφοράς, του διαχειριστή συστήματος διανομής, των επιχειρήσεων προμήθειας και των πελατών και, εφόσον είναι αναγκαίο, άλλων συντελεστών της αγοράς, να είναι καθορισμένοι»,
  • Την υπ’ αριθμόν 87.649 Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ημερομηνίας 5 Ιουνίου 2019, με την οποία αποφασίστηκε μεταξύ άλλων η εφαρμογή παρέκκλισης από το άρθρο 33 του Νόμου,
  • Την Απόφαση της ΡΑΕΚ Αρ.91/2020, ημερομηνίας 6 Μαρτίου 2020, με θέμα «Κανόνες Προμήθειας Δυνάμει του Άρθρου 46 των Περί Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου Νόμων του 2004 μέχρι 2018 (Ν. 183(Ι)/2004)» με την οποία εκδόθηκαν οι Κανόνες Προμήθειας Φυσικού Αερίου.
  • Τη Ρυθμιστική Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 07/2022 (Κ.Δ.Π.282/2022), ημερομηνίας 15 Ιουλίου 2022, με θέμα «Δήλωση Ρυθμιστικής Πρακτικής για τροφοδότηση φυσικού αερίου μέσω εικονικών αγωγών» μέσω της οποίας καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις τροφοδότησης φυσικού αερίου μέσω εικονικών αγωγών.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ εξέτασαν όλα τα ενώπιόν τους έγγραφα και στοιχεία, και διαπίστωσαν ότι:
  • Βάσει της υπ’ αριθμόν 87.649 Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 5 Ιουνίου 2019 και των παρεκκλίσεων που αποφασίστηκαν στη βάση της αναδυόμενης αγοράς, θα υπάρχει μονοπώλιο στην προμήθεια φυσικού αερίου καθ’ όλη τη διάρκεια του καθεστώτος της αναδυόμενης αγοράς,
  • Εφόσον θα υπάρχει μονοπώλιο στην προμήθεια φυσικού αερίου στην Κυπριακή Δημοκρατία καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος των παρεκκλίσεων, ο προμηθευτής θα είναι υπεύθυνος για τη σύναψη όλων των σχετικών συμβάσεων εισαγωγής φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του ΥΦΑ, καθώς και για όλες τις συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου σε καταναλωτές όλων των κατηγοριών.,
  • Σύμφωνα με την παράγραφο 2.9.1 των Κανόνων Προμήθειας,
    «Ο πελάτης δύναται οποτεδήποτε και αναίτια να τερματίσει τη σύμβαση προμήθειας:
    (α) εφόσον έχει παρέλθει ο αρχικός χρόνος διάρκειας της σύμβασης κατά την παράγραφο 2.5.3 (δ) των παρόντων Κανόνων, ή
    (β) λόγω αποχώρησης του πελάτη από την εγκατάσταση. Στην περίπτωση αυτή ο πελάτης γνωστοποιεί στον προμηθευτή την πρόθεση αποχώρησης από την εγκατάσταση τριάντα (30) ημέρες τουλάχιστον πριν τη σκοπούμενη ημερομηνία αποχώρησης, εφόσον δεν επιθυμεί την τροποποίηση της σύμβαση προμήθειας λόγω μετεγκατάστασης,
    (γ) αυτοδικαίως, από την ημερομηνία που ο πελάτης γνωστοποιήσει στον προμηθευτή ότι έπαψε να είναι κύριος ή κάτοχος της εγκατάστασης»,
    Στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν ανεπτυγμένα συστήματα μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου εντός της Κυπριακής Δημοκρατίας, ούτε έχει κατατεθεί από τον Αδειούχο Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, καθώς και δεν έχει υποβληθεί αίτηση για χορήγηση Άδειας Διαχειριστή Συστήματος Διανομής.
    Λαμβανομένου περαιτέρω υπόψη ότι η ανάπτυξη αυτών είναι χρονοβόρα και πρέπει να είναι σε κάθε περίπτωση οικονομικά αποτελεσματική, η πρόσβαση σε φυσικό αέριο τελικών πελατών οι οποίοι βρίσκονται σε περιοχές απομακρυσμένες από τα δίκτυα αγωγών φυσικού αερίου, δύναται εναλλακτικά να υλοποιείται μέσω εικονικών αγωγών.
  • Σύμφωνα με το άρθρο 3.1 της Ρυθμιστικής Απόφασης της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 07/2022 (Κ.Δ.Π.282/2022), η Επιχείρηση Προμήθειας:
    • είναι υπεύθυνη για την τροφοδότηση με εικονικό αγωγό και την παράδοση φυσικού αερίου στο σημείο παράδοσης του τελικού πελάτη ή του απομακρυσμένου δικτύου διανομής, και
    • οφείλει να διεξάγει την τροφοδότηση με εικονικό αγωγό με τεχνικά άρτιο και οικονομικά βέλτιστο τρόπο.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, αφού μελέτησαν ενδελεχώς όλα τα ενώπιόν τους έγγραφα και στοιχεία, εκτίμησαν ότι:
  • Οι Κανόνες Προμήθειας απαιτείται να ρυθμίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις  της Επιχείρησης Προμήθειας να τροφοδοτεί και να παραδίδει φυσικό αέριο στο σημείο παράδοσης του τελικού πελάτη ή του απομακρυσμένου δικτύου διανομής μέσω εικονικών αγωγών, καθώς και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πελατών που εξυπηρετούνται μέσω εικονικών αγωγών,
  • Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες επιχειρήσεις οι οποίες θα χρησιμοποιούν φυσικό αέριο αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες θα προμηθεύονται μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου, επιθυμούν να τερματίσουν τη σύμβαση προμήθειας, αυτό δύναται να προκαλέσει σοβαρές αρνητικές συνέπειες στον κάτοχο της Άδειας Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε μη Επιλέγοντες Πελάτες εάν αυτή η πρόθεση δεν γνωστοποιηθεί εγκαίρως στον Προμηθευτή. Ειδικότερα αναφέρεται ότι ο Αδειούχος Προμηθευτής Φυσικού Αερίου, στη βάση του άρθρου 23 των περί της Ρύθμισης της Αγοράς Φυσικού Αερίου Νόμων του 2004 μέχρι 2022, υποχρεούται να προμηθεύει τους πελάτες με επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου, στη βάση των υπογεγραμμένων συμβάσεων προμήθειας. Ως εκ τούτου, στη βάση των αναγκαίων ποσοτήτων σε φυσικό αέριο που θα δεσμεύονται να λαμβάνουν οι πελάτες του αυτός θα συνάπτει ανάντη συμβάσεις προμήθειας φυσικού αερίου με μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις αγοράς συγκεκριμένων ποσοτήτων φυσικού αερίου. Περαιτέρω, καθότι ο Αδειούχος θα υποβάλει στον ανάντη προμηθευτή ετήσιο πρόγραμμα παράδοσης φυσικού αερίου, εάν μια επιχείρηση η οποία προμηθεύεται μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου έχει δικαίωμα να τερματίσει τη σύμβαση προμήθειας που διατηρεί με τον Αδειούχο με μόνη υποχρέωση να γνωστοποιήσει την εν λόγω πρόθεσή της μόλις τριάντα (30) ημέρες πριν την ημερομηνία τερματισμού, αυτό θα αφήσει εκτεθειμένο τον Αδειούχο να λάβει τις ετήσιες ποσότητες στις οποίες δεσμεύτηκε μέσω της ανάντη σύμβασης, ενώ οι αναγκαίες ποσότητες μετά την αποχώρηση μιας τέτοιας επιχείρησης θα είναι σημαντικά μειωμένες και συνεπώς κρίνεται αναγκαία η τροποποίηση των Κανόνων Προμήθειας ως διαφαίνεται και αιτιολογείται στον Πίνακα, Παράρτημα Ι.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, ασκώντας τις αρμοδιότητες και εξουσίες τους δυνάμει του άρθρου 46 (1) του Ν. 183(Ι)/2004, και σύμφωνα με την παράγραφο 1.5 των Κανόνων Προμήθειας, στη βάση των διαμειφθέντων:
 
ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ
 
  1. Την τροποποίηση των Κανόνων Προμήθειας, ως διαφαίνεται στο Παράρτημα Ι, ώστε:
    • να ρυθμίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της Επιχείρησης Προμήθειας αναφορικά με την τροφοδότηση πελατών με εικονικούς αγωγούς και τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των εν λόγω πελατών, και
    • οι επιχειρήσεις οι οποίες θα χρησιμοποιούν φυσικό αέριο αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας να υποχρεούνται όπως γνωστοποιήσουν την πρόθεση τερματισμού της σύμβασης προμήθειας στον αδειούχο Προμηθευτή τουλάχιστον ένα (1) χρόνο πριν την επιθυμητή ημερομηνία τερματισμού.
  2. Τη δημοσίευση της παρούσας Απόφασης, του Πίνακα (Παράρτημα Ι) και των αναθεωρημένων ενοποιημένων Κανόνων Προμήθειας Φυσικού Αερίου (Παράρτημα ΙΙ) στην ιστοσελίδα της ΡΑΕΚ, στο πλαίσιο πλήρους διαφάνειας και ενημέρωσης όλων των ενδιαφερόμενων μερών.
  3. Ότι οι αναθεωρημένοι Κανόνες Προμήθειας Φυσικού Αερίου θα έχουν δεσμευτική ισχύ από την ημερομηνία δημοσίευσής τους στην ιστοσελίδα της ΡΑΕΚ.
  4. Τη γνωστοποίηση της εν λόγω Απόφασης στον κάτοχο της Άδειας Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε μη Επιλέγοντες Πελάτες, Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου.