Top
  •  

    Διεθνή

        • Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) συνεργάζεται με τoυς ακόλουθους Ευρωπαϊκούς και Διεθνείς Οργανισμούς / Όργανα:
           
          • Οργανισμό Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER)
          • Συμβούλιο Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ενέργειας (CEER)
          • Διεθνή Συνομοσπονδία Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ICER)
          • Ένωση Ρυθμιστών της Μεσογείου για την Ηλεκτρική Ενέργεια και το Φυσικό Αέριο (MEDREG)
          • Ρυθμιστικό Συμβούλιο Ενεργειακής Κοινότητας (ECRB)
        • Οργανισμός Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER)

          Ο Οργανισμός Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), είναι κοινοτικό όργανο με νομική προσωπικότητα και ιδρύθηκε με βάση τις πρόνοιες του Κανονισμού 713/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης  Ιουλίου 2009 για την ίδρυση Οργανισμού Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΡΑΕ). Ο ACER άρχισε να λειτουργεί επισήμως το Μάρτιο του 2011 και έχει την έδρα του στη Λιουμπλιάνα, στη Σλοβενία.

          Ο κύριος στόχος του Οργανισμού, είναι να βοηθά και να συντονίζει τις δράσεις των εθνικών ρυθμιστικών αρχών ενέργειας σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), να διασφαλίζει την ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και να εναρμονίζει τα κανονιστικά πλαίσια εντός του πλαισίου των στόχων της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ.

          Επίσης, συμβουλεύει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να λαμβάνονται δεσμευτικές αποφάσεις για τα κράτη μέλη. Παρεμβαίνει με εισηγήσεις για επίλυση διαφορών μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και συμβάλλει στη δημιουργία κοινών πανευρωπαϊκών κωδίκων.

          Ο ACER παίζει κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη ενός δικτύου ευρωπαϊκής κλίμακας και κανόνων αγοράς με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Ο Οργανισμός συντονίζει περιφερειακές και διαπεριφερειακές πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην ολοκλήρωση της αγοράς. Παρακολουθεί τις εργασίες των ευρωπαϊκών δικτύων διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς (ΕΔΔΣΜ) και παρακολουθεί τη γενικότερη λειτουργία των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και ειδικότερα τη λειτουργία της χονδρικής εμπορίας ενέργειας. Το 2011, δυνάμει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1227/2011 για την ακεραιότητα και τη διαφάνεια στη χονδρική αγορά ενέργειας (REMIT) και το 2013, δυνάμει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 347/2013 σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές, ο ACER επιφορτίστηκε με πρόσθετα καθήκοντα.

          Ο Οργανισμός αποτελείται από το Διοικητικό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου διορίζονται από ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, το Ρυθμιστικό Συμβούλιο, το οποίο αποτελείται από ανώτερους εκπροσώπους των ΡΑΕ των κρατών μελών της ΕΕ και το Συμβούλιο Προσφυγών, το οποίο υπάγεται μεν στον Οργανισμό αλλά είναι ανεξάρτητο από τις διοικητικές και ρυθμιστικές του δομές και το οποίο επιλαμβάνεται προσφυγών κατά αποφάσεων του ACER.

          Η Κύπρος εκπροσωπείται στο Ρυθμιστικό Συμβούλιο από τον Πρόεδρο της ΡΑΕΚ.

          Ιστοσελίδα: www.acer.europa.eu
        • Συμβούλιο των Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ενέργειας (CEER)

          Το Συμβούλιο των Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ενέργειας (CEER) ιδρύθηκε το 2000 και αποτέλεσε την πρώτη αυτόνομα οργανωμένη κοινότητα των ανεξάρτητων ρυθμιστικών αρχών ενέργειας στην Ευρώπη. Είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός και έχει την έδρα του στις Βρυξέλλες.

          Ο βασικός στόχος του CEER είναι η προώθηση μιας ενιαίας, ανταγωνιστικής, αποτελεσματικής και βιώσιμης εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη. Μέσω του CEER, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές έχουν τη δυνατότητα να συνεργάζονται και να ανταλλάσσουν πληροφορίες και βέλτιστες πρακτικές. Παρέχει βοήθεια στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές ενέργειας της Ευρώπης και είναι η φωνή τους στην ΕΕ αλλά και σε διεθνές επίπεδο.

          Συνεργάζεται πολύ στενά με τον Οργανισμό Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER). Είναι επίσης μέλος στη Διεθνή Συνομοσπονδία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ICER), η οποία συγκεντρώνει παρόμοιες οργανώσεις από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των NARUC (Αμερική), ERRA (Κεντρική / Ανατολική Ευρώπη) και MEDREG (περιοχή της Μεσογείου).

          Το Συμβούλιο αποτελείται από τη Γενική Συνέλευση και το Διοικητικό Συμβούλιο. Οργανώνει το έργο του μέσα από Ομάδες Εργασίας (Working Groups WG), οι οποίες μπορεί να υποστηρίζονται από Ομάδες Δράσης (Task Forces TF) που είναι επιφορτισμένες με συγκεκριμένα θέματα. Ο CEER έχει δημιουργήσει 7 Ομάδες Εργασίας.

          Ιστοσελίδα: www.ceer.eu
           
        • Διεθνής Συνομοσπονδία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ICER)

          Η Διεθνής Συνομοσπονδία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ICER) είναι ένα εθελοντικό πλαίσιο για τη συνεργασία μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας από όλο τον κόσμο.

          H ICER ιδρύθηκε στο Παγκόσμιο Συνέδριο για τη Ρύθμιση της Ενέργειας (WFER), στην Αθήνα, το 2009. Τα αποτελέσματα των εργασιών της παρουσιάζονται στο WFER κάθε τρία χρόνια.

          Κύριοι στόχοι της είναι η υποστήριξη της διεθνούς συνεργασίας, η ανταλλαγή πληροφοριών και βέλτιστων πρακτικών μεταξύ των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας, η βελτίωση της ευαισθητοποίησης του κοινού για τα θέματα της ενέργειας, η κατανόηση της ρύθμισης της ενέργειας και ο ρόλος της στην αντιμετώπιση ενός ευρέως φάσματος κοινωνικο-οικονομικών, περιβαλλοντικών θεμάτων και θεμάτων αγοράς.

          Η ΡΑΕΚ είναι μέλος της ICER.

          Ιστοσελίδα: www.icer-regulators.net
        • Ένωση Ρυθμιστών της Μεσογείου για την Ηλεκτρική Ενέργεια και το Φυσικό Αέριο (MEDREG)

          Η MedReg είναι η Ένωση των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Μεσογείου, η οποία ιδρύθηκε το 2007, σύμφωνα με τον ιταλικό νόμο και έχει την έδρα της στη Ρώμη. Σήμερα αποτελείται από 24 Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας (Αλβανία (ERE), Αλγερία (CREG και ΑRΗ), Βοσνία-Ερζεγοβίνη (SERC), Κροατία (HERA), Κύπρος (ΡΑΕΚ), Αίγυπτος (EgyptEra), Γαλλία (CRE), Ελλάδα (ΡΑΕ), Ισραήλ (PUA και NGA), Ιταλία (AEEGSI), Ιορδανία (EMRC και MEMR), Λιβύη (ME), Μάλτα (REWS), Μαυροβούνιο (REGAGEN), Μαρόκο (MEMEE), Παλαιστίνη (PERC), Πορτογαλία (ERSE), Σλοβενία (AGEN-RS), Ισπανία (CNMC), Τυνησία (MIT) και Τουρκία (EMRA)).

          Η MedReg προωθεί ένα διαφανές, σταθερό και εναρμονισμένο κανονιστικό πλαίσιο στην περιοχή της Μεσογείου, με έμφαση στην ολοκλήρωση της αγοράς και στις επενδύσεις υποδομών, καθώς και στην προστασία των καταναλωτών και τη συνεργασία των ενδιαφερόμενων φορέων στη λεκάνη της Μεσογείου, με στόχο την εφαρμογή των προϋποθέσεων για τη δημιουργία μιας μελλοντικής Μεσογειακής Κοινότητας Ενέργειας, που να βασίζεται σε μια προσέγγιση από τη βάση στην κορυφή (bottom-up approach).

          Η MedReg υποστηρίζεται ενεργά από την ΕΕ και το Συμβούλιο Ευρωπαϊκών Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (CEER). Η Γενική Συνέλευση του MedReg συνεδριάζει δύο φορές το χρόνο.

          Η Κύπρος εκπροσωπείται στις Γενικές Συνελεύσεις από τον Αντιπρόεδρο της ΡΑΕΚ.

          Ιστοσελίδα: medreg-regulators.org
        • Ενεργειακή Κοινότητα

          Η Ενεργειακή Κοινότητα ιδρύθηκε από τη Διεθνή Συνθήκη που υπογράφηκε στην Αθήνα το 2005. Η Συνθήκη για την ίδρυση της Ενεργειακής Κοινότητας ενώνει την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις χώρες από την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας.
           
          Κύριοι στόχοι της είναι να προσελκύσει επενδύσεις στην παραγωγή και τα δίκτυα της ενέργειας για να εξασφαλίσει σταθερή και συνεχή παροχή ενέργειας, να συμβάλει στην ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας, να ενισχύσει την ασφάλεια του εφοδιασμού, να προωθήσει την προστασία του περιβάλλοντος και να ενισχύσει τον περιφερειακό ανταγωνισμό.

          Η Ενεργειακή Κοινότητα αποτελείται από οκτώ Συμβαλλόμενα Μέρη, ένα Υποψήφιο, τέσσερις Παρατηρητές και είκοσι Συμμετέχοντες.

          Ιστοσελίδα: www.energy-community.org

          Ρυθμιστικό Συμβούλιο Ενεργειακής Κοινότητας (ECRB)

          Το Ρυθμιστικό Συμβούλιο Ενεργειακής Κοινότητας (ECRB) είναι η πλατφόρμα συντονισμού για την ανταλλαγή γνώσεων και την ανάπτυξη των βέλτιστων πρακτικών για τις ρυθμιζόμενες αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην Ενεργειακή Κοινότητα. Η αποστολή του είναι να διευκολύνει την ανάπτυξη ανταγωνιστικών και ολοκληρωμένων αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας προς όφελος της Ενεργειακής Κοινότητας των επιχειρήσεων και των πολιτών.

          Σύμφωνα με τη Συνθήκη, το Ρυθμιστικό Συμβούλιο:
          • συμβουλεύει το Υπουργικό Συμβούλιο ή τη Μόνιμη Ομάδα Υψηλού Επιπέδου για τις λεπτομέρειες νομικών, τεχνικών και ρυθμιστικών κανόνων·
          • εκδίδει συστάσεις σε θέματα διασυνοριακών διαφορών μεταξύ δύο ή περισσοτέρων ρυθμιστικών αρχών, κατόπιν αιτήματος οποιουδήποτε από αυτούς·
          • λαμβάνει μέτρα, εφόσον εξουσιοδοτηθεί σχετικά από το Υπουργικό Συμβούλιο·
          • υιοθετεί Διαδικαστικές Πράξεις.

          Το ECRB αποτελείται από εκπροσώπους των ρυθμιστικών αρχών των οκτώ Συμβαλλόμενων Μερών (Αλβανία (ΕRΕ), Βοσνία-Ερζεγοβίνη (SERC), Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας (ERC), Μαυροβούνιο (REGAGEN), Σερβία (AERS), Μολδαβία (ANRE), Ουκρανία (NEURC) και Κοσσυφοπέδιο (ΕRO)). Το ECRB περιλαμβάνει επίσης δεκατρείς εκπροσώπους ρυθμιστικών αρχών, χωρίς δικαίωμα ψήφου, τους λεγόμενους Συμμετέχοντες (Αυστρία (E-Control), Βουλγαρία (SEWRC), Κροατία (HERA), Κύπρος (ΡΑΕΚ), Γερμανία (BNetzA), Ελλάδα (ΡΑΕ), Ουγγαρία (MEKH), Ιταλία (AEEGSI), Ρουμανία (ANRE) και ένα εκπρόσωπο του ACER). Επιπλέον, το καθεστώς παρατηρητή έχει ανατεθεί σε δύο ρυθμιστικές αρχές (Γεωργία (GNERC) και Τουρκία (EMRA)).
           
        • Συνέδρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης

          H Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημιούργησε το 1998, το Ευρωπαϊκό Ρυθμιστικό Συνέδριο για την Ηλεκτρική Ενέργεια (Florence Forum), για τη δημιουργία μιας κοινής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας εντός της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ. Ένα έτος αργότερα δημιουργήθηκε το Ευρωπαϊκό Ρυθμιστικό Συνέδριο για το Φυσικό Αέριο (Madrid Forum), ισοδύναμο του Συνεδρίου της Φλωρεντίας, για τον τομέα του Φυσικού Αερίου. Τα Ευρωπαϊκά Ρυθμιστικά Συνέδρια, συγκαλούνται μία με δύο φορές το χρόνο με τη συμμετοχή της Επιτροπής, των κρατών μελών, μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εκπροσώπων των ρυθμιστικών αρχών ενέργειας και των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς, εκπροσώπων οργανώσεων εμπόρων, καταναλωτών, χρηστών δικτύων μεταφοράς, καθώς και των οργανωμένων αγορών ενέργειας και έχουν αναδειχθεί σήμερα σε ανεπίσημα συμβουλευτικά όργανα της Κοινότητας και χώρους ανάδειξης προβλημάτων της εσωτερικής αγοράς αλλά και προώθησης λύσεων σε αυτά. Τα Ευρωπαϊκά Ρυθμιστικά Συνέδρια της Φλωρεντίας και της Μαδρίτης, αποτέλεσαν τη βάση για την ίδρυση του Ευρωπαϊκού Ενεργειακού Συνεδρίου των Πολιτών (London Forum), το οποίο παρέχει υποστήριξη στους καταναλωτές για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην αγορά ενέργειας και αναζητά λύσεις. Η πρώτη συνεδρίαση του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου 2008 στο Λονδίνο. Επίσης, αποτέλεσαν βάση για την ίδρυση του Ευρωπαϊκού Ρυθμιστικού Συνεδρίου Αειφόρου Ενέργειας (Bucharest Forum), το οποίο ασχολείται με την προώθηση της αειφόρου ενέργειας. 

          Η ΡΑΕK παρακολουθεί συστηματικά τα Ευρωπαϊκά Συνέδρια της ενέργειας και συμμετέχει στις εργασίες τους.

          Περισσότερες πληροφορίες σχετικά τα Ευρωπαϊκά Συνέδρια, καθώς και προηγούμενες ή προγραμματισμένες συναντήσεις, είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

          Ιστοσελίδα: ec.europa.eu/energy/en/events

          Συνέδρια της Ενεργειακής Κοινότητας

          Η δημιουργία της Κοινότητας Συνεδρίων Ενέργειας αντικατοπτρίζει την ανάπτυξη της Ενεργειακής Κοινότητας. Τα Συνέδρια Ενέργειας συγκεντρώνουν όλα τα σχετικά ενδιαφερόμενα μέρη. Υπό την προεδρία εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα Συνέδρια εγκρίνουν συμπεράσματα και τα διαβιβάζουν στη Μόνιμη Ομάδα Υψηλού Επιπέδου. Το πρώτο συνέδριο ηλεκτρικής ενέργειας, το Ρυθμιστικό Συνέδριο των Αθηνών, συγκλήθηκε το 2002, πριν από την υπογραφή της Συνθήκης. Οι συνεδριάσεις του άνοιξαν το δρόμο για την υπογραφή του Μνημονίου της Αθήνας το 2002 και αργότερα για τη σύνταξη της Συνθήκης για την ίδρυση της Ενεργειακής Κοινότητας. Λειτούργησε κατά τα πρότυπα του Συνεδρίου της Φλωρεντίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Συνέδριο συνεδριάζει μία φορά το χρόνο στην Αθήνα. Το Ρυθμιστικό Συνέδριο της Ενεργειακής Κοινότητας για το Φυσικό Αέριο διεξάγεται μία φορά το χρόνο στη Σλοβενία. Οι διατάξεις του Συνεδρίου ήταν μέρος της διαδικασίας της Αθήνας, ακόμη και πριν από την έναρξη ισχύος της Συνθήκης. Η Συνθήκη κάνει ρητή αναφορά στη δημιουργία του Συνεδρίου Φυσικού Αερίου. Το Ρυθμιστικό Συνέδριο για το Πετρέλαιο δημιουργήθηκε με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου το 2008, προκειμένου να βοηθήσει στην εφαρμογή του κεκτημένου της Ενεργειακής Κοινότητας πετρελαίου. Η πρώτη του συνεδρία πραγματοποιήθηκε το 2009 και έκτοτε συνεδριάζει μια φορά το χρόνο στο Βελιγράδι. Το Ρυθμιστικό Συνέδριο για την Κοινωνική Πολιτική ολοκληρώνει το σύστημα Συνεδρίων της Ενεργειακής Κοινότητας.  Συνεδρίαζε κάθε χρόνο από το 2007 έως το 2014. Ιδρύθηκε για να επανεξετάσει την εφαρμογή των αρχών που καθορίζονταν στο Μνημόνιο Συνεργασίας για τα κοινωνικά θέματα που εγκρίθηκε το 2007.

          Περισσότερες πληροφορίες σχετικά τα Συνέδρια της Ενεργειακής Κοινότητας, καθώς και προηγούμενες ή προγραμματισμένες συναντήσεις, είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της Ενεργειακής Κοινότητας.
           
           

        • Δημόσιες Διαβουλεύσεις
           
          • Public consultation on Electrical Power - Deadline 16 December 2016 (Link)

          Ευρωπαϊκή Επιτροπή
           
          • Publication of 2050 Study on the role of Trans-European gas infrastructure. The Study on the role of Trans-European gas infrastructure in the light of the 2050 decarbonisation targets has been recently published by the Commission (Study). The final report will be presented on 5 November (13:45-17:30) in Brussels, according to an invitation from the Commission circulated under the AGWG mailing list.
          • The European Parliament and the Council reached a compromise text on the proposal revising the Security of Gas Supply Regulation following their final trilogue meeting held on 26 April 2017. 

          CEER
           
          • CEER on the 28th of January, 2020 published its latest edition of the CEER Report on Regulatory Frameworks for European Energy Networks (Link)
          • CEER on 24 July 2019 published a Report on How to Foster LNG Markets in Europe (Link)
          • CEER announced the new GDPR for EU agencies that has been published in the Official Journal on 21 November 2018 (Link)
          • CEER on 9th October 2018 published its Key Positions on the “New Deal for Consumers”, on Proposed Directive on Better Enforcement and Modernisation of EU Consumer Protection Rules. (Κείμενο)
          • CEER published on 17th October, 2018 the Status Review on Application of the Supply Standard Foreseen in the Security of Supply Regulation (Reg 994/2010 and Reg 2017/1938). The status review aims to gain insights regarding the application of the supply standard at national level, to identify current approaches and to share experiences as reported by the National Regulatory Authorities. (Κείμενο)
          • CEER welcomes the Georgian Energy Regulator (GNERC) - 30/06/17. The Georgian National Energy and Water Supply Regulatory Commission (GNERC1) has joined the Council of European Energy Regulators (CEER2). GNERC joins CEER as an Observer, with effect from 1 July 2017. 
          • CEER published a Regulatory White Paper on Efficient System Operation - 16/06/17 (Link)
          • White Paper on efficient wholesale price formation - 30/05/17 (Κείμενο)
          • White Paper on facilitating flexibility of the electricity system - 23/05/17 (Κείμενο)
          • White Paper on the role of the electricity Distribution System Operator (DSO) - 16/05/17 (Κείμενο)
          • CEER report on barriers for gas storage product development  (Link)
          • Status Review on RES Support Schemes (Κείμενο)
          • 2017 Handbook for National Energy Regulators - How to assess retail market functioning - 16/2/17 (Link)
          • Report on Investment Conditions in European Countries - 24/01/17 (Κείμενο)
          • Commission’s Clean Energy proposals: Regulators call for flexible regulation and effective regulatory oversight – ACER/CEER Press Release -  23/01/17 (Κείμενο)
          • Guidelines of Good Practice on Electricity Distribution Network Tariffs - 23/01/2017 (Κείμενο)

          ACER
           
          • The Agency has published on 20 November, 2018 a notice to third parties inviting them to send any observations they may have on the subject of the HUAT incremental capacity project proposal by 18 January 2019. (Kείμενο)
          • ACER published on 31 October 2018  an Opinion reviewing the most recently published national gas network development plans (NDPs) in view of assessing their consistency with the EU Ten-Year Network Development Plan (EU TYNDP) issued by the European Network of Transmission System Operators for gas (ENTSOG). This Opinion continues the Agency’s review carried out in 2016, and leads to recommendations for improving the consistency of future NDPs with the EU TYNDP. (Link)
          • ACER published on the 15th of December 2017 a No-action Letter to further extend the relief reporting contracts upon the request of the Agenc (Link)
          • ACER is organising a workshop in Ljubljana on 11 September on the main body of the Harmonized Allocation Rules (HAR) for long-term electricity transmission rights submitted by all TSOs in accordance with the EU Regulation establishing a Guideline on Forward Capacity Allocation. The aim of HARs is to create a level-playing field across Europe. - 31/08/17 (Link
          • ACER and ENTSOG upgraded on the functionality platform to support the implementation of gas network codes - 01/08/17 (Link) 
          • Fourth report on Contractual Congestion, a situation in which the level of firm capacity demand exceeds the technical capacity. ACER has identified congestion at 9% of the entry and exist sides of the Interconnection Points (‘IPs’) within the EU Gas Transmission Network - 31/05/17 (Κείμενο)
          • ACER's position on potential improvements to the Energy Infrastructure Package - 31/05/17 (Κείμενο)
          • White Paper on efficient wholesale price formation - 30/05/17 (Κείμενο)
          • White Paper on facilitating flexibility of the electricity system - 23/05/17 (Κείμενο)
          • ACER updated its Manual of Procedures (MoP) on data reporting - 18/05/17 (Link)
          • ACER updated its frequently asked questions on REMIT fundamental data and inside information - 18/05/17 (Link)
          • White Paper on the role of the electricity Distribution System Operator (DSO) - 16/05/17 (Κείμενο)
          • The Network Codes for the Energy Union: Joining forces on implementation - 03/05/17 (Link)
          • ACER finds ENTSOG’s plan for gas infrastructure contributes to non-discrimination and effective competition, but should improve its cost analysis -20/03/17(Κείμενο)
          • Gas Regional Initiatives Status Review Report informing on the voluntary progress made towards the regional gas markets’ integration (Κείμενο)
          • Οι καταναλωτές Φυσικού Αερίου άρχισαν να επωφελούνται από χαμηλότερες χονδρικές τιμές ενέργειας - 9/11/16 (Κείμενο)
          • Gas consumers finally start to benefit from lower wholesale energy prices - 09/11/2016 (Link)
          • Wholesale gas prices continue to fall in the EU but electricity prices end their decreasing trend in some countries - 19/09/2016 (Link)

          MEDREG
           
          • Mediterranean Energy Regulators gathered in Athens for the Association’s 23rd General Assembly. On this occasion, MEDREG unveiled the first activities of its new initiative for “Support to Regulatory Reforms”, which offers tailored and personalized assistance to members on national regulatory issues - 24/05/17 (Κείμενο
          • News on the energy sector in the Mediterranean (Link)

          ENTSOG
           
          • ENTSOG published on the 23rd of October, 2018  the Adapted 2nd CBA Methodology for gas infrastructure projects (Press Release) (Documentation)

          ACER-CEER
           
        • Integrated Platform for Increased FLEXIbility in smart TRANSmission grids with STORage Entities and large penetration of Renewable Energy Sources (FLEXITRANSTORE)

          Το ερευνητικό πρόγραμμα FLEXITRANSTORE είναι ένα έργο χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ στο πλαίσιο του HORIZON 2020 (Συμφωνία επιχορήγησης με αριθμό 774407), το οποίο ξεκίνησε την 1η Νοεμβρίου 2017 και θα διαρκέσει 48 μήνες, ήτοι μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2021.
           
          Η κοινοπραξία του έργου αποτελείται από 30 εταίρους, συμπεριλαμβανομένων διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς και διανομής, ρυθμιστικών αρχών ενέργειας, φορέων εκμετάλλευσης της αγοράς, παρόχων υπηρεσιών και κατασκευαστών. Οι εταίροι της Κύπρου είναι ο ΔΣΜΚ, ο ΔΣΔ, το Πανεπιστήμιο Κύπρου και η ΡΑΕΚ.
           
          Το ερευνητικό πρόγραμμα FLEXITRANSTORE, αποτελεί ουσιαστικά, μια πλατφόρμα η οποία θα προσφέρει ευελιξία σε δίκτυα έξυπνων δικτύων με αποθήκευση και μεγάλη διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Το πρόγραμμα έχει ως στόχο να συμβάλει στην εξέλιξη προς ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο μεταφοράς με υψηλή ευελιξία και υψηλά επίπεδα διασύνδεσης.
           
          Μέσα από το πρόγραμμα, θα αναπτυχθούν, θα εγκατασταθούν και θα δοκιμαστούν μέσω 8 πιλοτικών εγκαταστάσεων (Ελλάδα, Βουλγαρία, Κύπρος, Σλοβενία και Ισπανία), καινοτόμες τεχνολογίες έξυπνων δικτύων, μέθοδοι ελέγχου και αποθήκευσης και νέες προσεγγίσεις στην αγορά.  Μια από τις εγκαταστάσεις αυτές θα πραγματοποιηθεί στον υποσταθμό της Αθηαίνου, στην Κύπρο. Πρόκειται για Ενεργό Κόμβο Διανομής (ΕΚΔ) (Active Distribution Node) στον υποσταθμό Αθηαίνου, με σύστημα αποθήκευσης ισχύος 1MW και ενέργειας μέχρι 2MWh, σε συνδυασμό με επιπλέον εγκαταστάσεις που αφορούν σε υλισμικό και λογισμικό σε διάφορα σημεία για την ενσωμάτωση, παρακολούθηση και έλεγχο των συστημάτων, τα περισσότερα από τα οποία εγκαθίστανται στον υποσταθμό ως το συνοριακό σημείο μεταξύ των συστημάτων μεταφοράς και διανομής με στόχο την αξιοποίηση του υποσταθμού ως ΕΚΔ από τους διαχειριστές του συστήματος (ΔΣΜΚ και ΔΣΔ). Η εγκατάσταση αναμενόταν να ξεκινήσει αρχές του 2020, ωστόσο λόγω περιορισμών και μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας COVID-19, αναβλήθηκε. Η εγκατάσταση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021, ενώ η λειτουργία της θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έργου FLEXITRANSTORE.
           
          Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα: http://www.flexitranstore.eu
        • Ενδυνάμωση του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας της Κύπρου με βιώσιμες και έξυπνες τεχνολογίες - Empowering the Cyprus power system with sustainable and intelligent technologies (EMPOWER)

          Το πρόγραμμα EMPOWER συγκαταλέγεται στα προγράμματα RESTART 2016-2020 του Ιδρύματος Προώθησης Έρευνας (ΙΠΕ) για Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία.
           
          Το EMPOWER συγκεντρώνει όλους τους βασικούς ενδιαφερόμενους του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο με στόχο την ανάπτυξη βιώσιμων και ευφυών τεχνολογιών και εργαλείων για το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας της Κύπρου. Το EMPOWER στοχεύει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας στην Κύπρο, εστιάζοντας στον τομέα προτεραιότητας της ενέργειας.
           
          Οι γενικοί στόχοι του EMPOWER είναι:
          • Εξέλιξη του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας της Κύπρου
          • Αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Κύπρου
          • Ανάπτυξη σημαντικών δεσμών και συνεργιών μεταξύ των μελών του τετραπλού έλικα (ερευνητικά κέντρα, ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, επιχειρήσεις, φορείς χάραξης πολιτικής και άλλοι ενδιαφερόμενοι οργανισμοί)
           
          Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα: https://www2.kios.ucy.ac.cy/empower/
        • Ενσωμάτωση καινοτόμων, πράσινων τεχνολογιών σε υπάρχοντα λεωφορεία δημοσίων μεταφορών, με σκοπό την εξοικονόμηση 5% μέχρι 30% σε καύσιμα -Ιntegration of innovative green technologies on existing public transportation buses for 5% to 30% fuel savings (BUSFUELSAVINGS)

          Το πρόγραμμα BUSFUELSAVINGS συγκαταλέγεται στα προγράμματα RESTART 2016-2020 του ΙΠΕ για Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία.
           
          Οι δημόσιες μεταφορές της Κύπρου αποτελούνται από 2600 λεωφορεία, που καταναλώνουν περίπου 60.000.000 λίτρα ντίζελ ανά έτος. Η μεγάλη κατανάλωση καυσίμου είναι ένα σημαντικό κόστος για τις εταιρίες μεταφορών, που αγωνίζονται να επιβιώσουν μέσα από κρατικές επιδοτήσεις. Επιπρόσθετα, η μαζική χρήση ντίζελ προκαλεί ρύπανση του περιβάλλοντος με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής της κοινωνίας.
           
          Ο στόχος του έργου BUSFUELSAVINGS, είναι να περιορίσει το πρόβλημα αυτό με τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων των λεωφορείων κατά 5-30% και τη μείωση σε εκπομπές καυσαερίων (σωματίδια, άκαυστοι υδρογονάνθρακες, CO2, CO, NOx) κατά >20%. Ο μόνος δυνατός τρόπος για την επίτευξη του στόχου αυτού είναι η αύξηση της απόδοσης του κινητήρα των υφιστάμενων λεωφορείων με την ενσωμάτωση πάνω στις υπάρχουσες μηχανές μιας καινοτόμου, πράσινης τεχνολογίας, όπως η γεννήτρια αερίου HHO.
           
          Το έργο είναι μεγάλης εμβέλειας, διεπιστημονικής συνεργασίας, που έχει στόχο την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του συστήματος Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας και τη διασύνδεση με την παραγωγική βάση στις μεταφορές. Θα παράξει συγκεκριμένα αποτελέσματα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και θα έχει αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη και την ποιότητα της ζωής. Επίσης, θα δημιουργηθούν νέες επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας που αναμένεται να συμβάλουν θετικά στην αντιμετώπιση της ανεργίας.
           
          Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα: http://www.talos-rtd.com/en/view/project?pid=563
        • Καινοτόμες μέθοδοι αποθήκευσης για βελτίωση του ισοζυγίου των ΑΠΕ στην Κύπρο - Storage and Renewables Electrifying Cyprus (SREC)

          Το πρόγραμμα SREC συγκαταλέγεται στα προγράμματα RESTART 2016-2020 του ΙΠΕ για Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία.
           
          H αποθήκευση ενέργειας είναι μια μεθοδολογία που αναγκαστικά συνοδεύει την μετατροπή και χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Αποτελεί σημαντική παράμετρο στην προσπάθεια να αυξηθεί το μερίδιο ΑΠΕ που εγχέεται στα δίκτυα. Σε απομονωμένα δίκτυα όπως αυτό της Κύπρου, η ανάγκη για αποθήκευση είναι μεγάλης προτεραιότητας για λόγους ασφάλειας τροφοδοσίας, αξιοποίησης των υποδομών, εισροής ΑΠΕ, μείωσης εκπομπών, εγχώριας προστιθέμενης αξίας και αειφορίας.
           
          Κατά την υλοποίηση του έργου SREC, θα διερευνηθούν οι τεχνολογίες αποθήκευσης/υβριδοποίησης με ΑΠΕ, θα αναπτυχθούν νέοι συνδυασμοί αποθήκευσης/υβριδοποίησης κατάλληλες για την Κύπρο, θα εξεταστεί η δυνατότητα και οι επιπτώσεις της αποθήκευσης σε διάφορες κλίμακες μεγέθους και εφαρμογών σε συνδυασμό με «έξυπνα δίκτυα» και θα ποσοτικοποιηθούν τα αποτελέσματα της αποθήκευσης/υβριδοποίησης στη συνεργασία τους με τα δίκτυα, κόστους ενέργειας, αξιοποίησης και ανάπτυξης υποδομών, εγχώριας προστιθέμενης αξίας και αειφορίας.
           
          Επιπροσθέτως, σκοπός του έργου SREC, είναι η ανάπτυξη και θέση σε εφαρμογή ρυθμιστικού πλαισίου που θα επιτρέπει την λειτουργία και ένταξη στο δίκτυο έργων συσσώρευσης ώστε να είναι δυνατή η υλοποίηση έργων. Επίσης, στόχος είναι να χωροθετηθούν έργα αποθήκευσης σε όλη την Κύπρο ώστε να επιλεγούν 2 μέσης κλίμακας από αυτά ως πρότυπα. Τα δύο αυτά πρότυπα έργα θα μελετηθούν και θα αδειοδοτηθούν αξιοποιώντας τις διαδικασίες που θα αναπτυχθούν στο παρόν έργο και τελικά θα παρουσιαστούν για υλοποίηση και λειτουργία σε ενδιαφερόμενους φορείς.
           
          Στο τέλος του έργου αναμένεται ότι θα υπάρχουν συγκεκριμένες διαθέσιμες τεχνολογίες αποθήκευσης και υβριδοποίησης ενέργειας κατάλληλες για εφαρμογή στην Κύπρο, προτάσεις χωροθέτησής τους, ρυθμιστικό πλαίσιο, και δύο πρότυπα έργα έτοιμα για κατασκευή και λειτουργία.
           
          Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα: http://www.talos-rtd.com/en/view/project?pid=564
        • Ευφυείς αισθητήρες φωτός για τα ηλεκτρικά πλέγματα επόμενης γενιάς - Intelligent light sensing for next generation smart grids (LightSense)

          Το πρόγραμμα Lightsense συγκαταλέγεται στα προγράμματα RESTART 2016-2020 του ΙΠΕ για Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία.
           
          Ο πρωταρχικός στόχος του έργου, είναι η ολιστική αντιμετώπιση των ανοιχτών προκλήσεων σχετικά με τη διαθεσιμότητα, την ανοχή σε σφάλματα και την ασφάλεια των δικτύων διανομής ενέργειας στην Κύπρο, με έμφαση στην έγκαιρη πρόληψη βλαβών και την ανίχνευση εισβολέων. Ειδικότερα, αποσκοπεί στην:
          • Αξιοποίηση των δυνατοτήτων οπτικής μέτρησης των οπτικών ινών που είναι εγκατεστημένες στο δίκτυο, με στόχο τη συνεχή, απομακρυσμένη και αυτοματοποιημένη παρακολούθηση της κατάστασης και της ακεραιότητας της υποδομής δικτύου του κύριου προμηθευτή ενέργειας στην Κύπρο.
          • Εξαγωγή κρίσιμων πληροφοριών, όπως η ακριβής θέση βλαβών, συμπεριλαμβανομένων των θερμών σημείων, καθώς και η παροχή προβλέψεων σχετικά με την επικείμενη εμφάνιση και τον εντοπισμό βλαβών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αξιοπιστία και η αδιάκοπη προσφορά ενέργειας.
          • Αντιμετώπιση της έλλειψης πολιτικών ασφάλειας και αξιοπιστίας του δικτύου που να προσαρμόζονται σε πραγματικά δεδομένα δικτύου, στο πλαίσιο της ενεργούς παρακολούθησης των μελλοντικών έξυπνων δικτύων σε επιχειρησιακό επίπεδο.
          • Συνεχή ευφυή επιτήρηση της διαδικτυακής υποδομής προς αποτροπή μη εξουσιοδοτημένης πρόσβασης ή δολιοφθοράς.
        • Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση της επιχειρησιακής παρατηρησιμότητας και διαχείρισης του δικτύου διανομής με καινοτόμες αναλυτικές τεχνικές για υψηλή διείσδυση φωτοβολταϊκών - Modernising the distribution grid for enabling high penetration of photovoltaic electricity through Advanced data analytic operational observability and management (ELECTRA)
           
          Το πρόγραμμα ELECTRA συγκαταλέγεται στα προγράμματα RESTART 2016-2020 του ΙΠΕ για Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία.
           
          Η ηλιακή ενέργεια είναι ζωτικής σημασίας για το μελλοντικό ενεργειακό μείγμα της Κύπρου και προκειμένου να καταστεί δυνατή η ανάπτυξη μεγάλης κλίμακας και να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της φωτοβολταϊκής (ΦΒ) τεχνολογίας (τεχνική και οικονομική), είναι σημαντικό να διασφαλιστεί πρωτίστως η βέλτιστη ενσωμάτωσης τους στο δίκτυο.
           
          Αυτό συμβαδίζει και ανταποκρίνεται στους στόχους της συγκεκριμένης πρόσκλησης για έξυπνη ανάπτυξη, S3Cy τομέας προτεραιότητας 2. Ενέργεια, περιοχή εστίασης: 2.4.3 Δίκτυα μεταφοράς ενέργειας και διανομής.
           
          Με αυτό το υπόβαθρο ξεκίνησε αυτό το έργο για τη δημιουργία ενός ισχυρού ερευνητικού δικτύου, το οποίο θα συμμετάσχει ενεργά στο στόχο της εφαρμοσμένης έρευνας και συγκεκριμένα να διασφαλίσει την βέλτιστη ενσωμάτωση ΦΒ στο δίκτυο διανομής, διασφαλίζοντας υψηλότερα επίπεδα διείσδυσης μέσω της μέσω της ενεργού συμμετοχής όλων των βασικών συνιστωσών της τετραπλής έλικας (έρευνα, επιχειρήσεις, εκπρόσωποι τελικών χρηστών, υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής).
           
          Το ολοκληρωμένο έργο είναι ένα έργο διεπιστημονικής συνεργασίας μεγάλης εμβέλειας που προβλέπει κατά κύριο λόγο την αντιμετώπιση της έγκαιρης πρόκλησης για μείωση του άνθρακα σε μια ολιστική προσέγγιση, επιτρέποντας υψηλότερα μερίδια ΦΒ στο δίκτυο διανομής. Οι συντονισμένες και ολοκληρωμένες δραστηριότητες του πεδίου του έργου για την ανάπτυξη και την επικύρωση μιας πρωτοποριακής προσαρμοστικής αρχιτεκτονικής διαχείρισης διανομής πολλαπλών υπηρεσιών που επιτρέπει την αποτελεσματική, ανθεκτική και ασφαλή λειτουργία μελλοντικών συστημάτων διανομής με υψηλή διείσδυση κατανεμημένης ενέργειας.
           
          Τέλος, το έργο θα προσπαθήσει να ενισχύσει τις ερευνητικές δραστηριότητες για την πραγματική απελευθέρωση του πραγματικού δυναμικού των ΦΒ συστημάτων και την υψηλή διείσδυση τους στο ενεργειακό μείγμα.
Σχετικοί Σύνδεσμοι
Cyprus Energy Regulatory Authority
Αγίας Παρασκευής 20, 
2002 Στρόβολος, Λευκωσία, Κύπρος

Ταχυδρομική Διεύθυνση
Ταχ. Θυρ. 24936
1305 ΛΕΥΚΩΣΙΑ

Τηλέφωνο: 00357 22 666363
Φαξ: 00357 22 667763
Ηλ. Ταχυδρομείο: regulator.cy@cera.org.cy

Ενημερωτικό Δελτίο

20 Χρόνια ΡΑΕΚ
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία χρήστη και να αναλύσουμε την επισκεψιμότητα του ιστότοπου. Για αυτούς τους λόγους, ενδέχεται να κοινοποιήσουμε τα δεδομένα χρήσης του ιστότοπού σας με τους συνεργάτες αναλυτικών στοιχείων. Κάνοντας κλικ στην Πολιτική cookie συναινείτε να αποθηκεύετε στη συσκευή σας όλες τις τεχνολογίες που περιγράφονται στην Πολιτική cookie.