Αίτημα ΑΔΜΗΕ για Υποβολή Ένστασης Κατά της Υπ’ Αριθμόν 215/2024 Απόφασης της ΡΑΕΚ Ημερομηνίας 2 Ιουλίου 2024
Αρ. Απόφασης: 299/2024
Ημερομηνία: 20/09/2024
Θέμα: Αίτημα ΑΔΜΗΕ για Υποβολή Ένστασης Κατά της Υπ’ Αριθμόν 215/2024 Απόφασης της ΡΑΕΚ Ημερομηνίας 2 Ιουλίου 2024
Στη συνεδρίαση ημερομηνίας 20 Σεπτεμβρίου 2024 υπ’ αριθμόν 65/2024, τέθηκαν ενώπιον της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, ως μέρος του διοικητικού φακέλου, τα πιο κάτω έγγραφα:
-
Η επιστολή του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), Φορέα Υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος 3.10.2, ημερομηνίας 12 Ιουνίου 2024, με θέμα «Εισήγηση τροποποίησης της υπ’ αριθμό 22/2023 απόφασης της ΡΑΕΚ αναφορικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού του ρυθμιζόμενου εσόδου - Eναρμόνιση των εθνικών μεθοδολογιών Ελλάδας και Κύπρου για τον υπολογισμό του Eπιτρεπόμενου και Aπαιτούμενου Eσόδου του Έργου ΕΚΕ 2.6.2 - EuroΑsia Interconnector», Αρ. Εισερχ. 2346/2024, και
-
Η επιστολή του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), Φορέα Υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος 3.10.2, ημερομηνίας 5 Ιουλίου 2024, με θέμα «Αίτημα υποβολής ένστασης κατά της υπ’ αριθ. 215/2024 Απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου ημερομηνίας 02/07/2024», Αρ. Εισερχ. 2683/2024, και η σχετική με αυτήν επιστολογραφία μεταξύ ΡΑΕΚ και ΑΔΜΗΕ.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ έλαβαν, επίσης, δεόντως υπόψη:
-
Τους περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμους του 2021 έως 2023 (Ν.130(Ι)/2021) και ειδικότερα τo άρθρο 5 εδάφιο 7 όπου η ΡΑΕΚ καθορίζει ή/και εγκρίνει πολύ πριν από την έναρξη της ισχύος τους, τουλάχιστον τις εθνικές μεθοδολογίες, οι οποίες χρησιμοποιούνται μεταξύ άλλων για τον υπολογισμό ή τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων για τη σύνδεση και την πρόσβαση στα εθνικά δίκτυα, συμπεριλαμβανομένων των τιμολογίων μεταφοράς και διανομής ή των μεθοδολογιών τους, τα οποία καθιστούν δυνατή την πραγματοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων στα δίκτυα κατά τρόπο, ώστε οι επενδύσεις αυτές να διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των δικτύων,
-
Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/869 σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές και ειδικότερα τις πρόνοιες του άρθρου 17 σχετικά με τα Κανονιστικά Κίνητρα (Κανονισμός ΤΕΝ-Ε),
-
Τη Ρυθμιστική Απόφαση Αρ. 01/2021 (Κ.Δ.Π. 359/2021), ημερομηνίας 13 Αυγούστου 2021, «Δήλωση Ρυθμιστικής Πρακτικής και Μεθοδολογία Διατιμήσεων Ηλεκτρισμού»,
-
Τη Συμφωνία Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)(«CBCA»), ως έχει τροποποιηθεί μέχρι σήμερα, με τελευταία τροποποίηση στις 5 Σεπτεμβρίου 2024,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 303/2021, ημερομηνίας 24 Σεπτεμβρίου 2021, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο. 3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)», με την οποία η ΡΑΕΚ, στο πλαίσιο του Κανονισμού TEN-E, μετά από σχετικό αίτημα του Φορέα Υλοποίησης και αφού αξιολόγησε τις επικρατούσες συνθήκες και έλαβε υπόψη τον ειδικό χαρακτήρα του κινδύνου για το εν λόγω Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, προχώρησε στην παροχή κινήτρων και συγκεκριμένα παρείχε υψηλή πρόσθετη απόδοση (WACC premium) ύψους 3,7% για το επενδυθέν στο έργο κεφάλαιο,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 236/2022, ημερομηνίας 19 Ιουλίου 2022, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 22/2023, ημερομηνίας 25 Ιανουαρίου 2023, με θέμα «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης της Γραμμής Διασύνδεσης», με την οποία καθορίστηκε η Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης της Γραμμής Διασύνδεσης, κατ’ αναλογία της μεθοδολογίας αναπροσαρμογής των επιτρεπόμενων εσόδων και των διατιμήσεων για τις βασικές ρυθμιζόμενες δραστηριότητες της ΑΗΚ και του ΔΣΜΚ λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις πρόνοιες του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/869,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 37/2023, ημερομηνίας 7 Φεβρουαρίου 2023, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 240/2023, ημερομηνίας 21 Ιουλίου 2023, με θέμα «Επικαιροποίηση και Ενημέρωση Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 365/2023, ημερομηνίας 13 Οκτωβρίου 2023, με θέμα «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 146/2024, ημερομηνίας 24 Απριλίου 2024, με θέμα «Επικαιροποίηση και Ενημέρωση Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)»,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 215/2024, ημερομηνίας 2 Ιουλίου 2024, με θέμα «Εισηγήσεις Φορέα Υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος 3.10.2 για Τροποποίηση της υπ’ αριθμόν 22/2023 Απόφασης της ΡΑΕΚ «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης»,
-
Την Απόφαση της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 284/2024, ημερομηνίας 5 Σεπτεμβρίου 2024, με θέμα «Επικαιροποίηση και Ενημέρωση Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος No 2.6.2 Interconnection between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL),
-
Τη θέση των εξωτερικών νομικών συμβούλων της ΡΑΕΚ ότι:
-
το άρθρο 19 (3) του Ν. 130(Ι)/2021, στο οποίο βασίζει την έντασή του ο ΑΔΜΗΕ, Φορέας Υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος 3.10.2, αφορά ενστάσεις σε αποφάσεις της ΡΑΕΚ για κατάρτιση μεθοδολογίας διατιμήσεων που λαμβάνονται σύμφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 5 του Νόμου και ότι στην προκειμένη περίπτωση ο ΑΔΜΗΕ δεν προσβάλλει την Απόφαση 22/2023 «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης της Γραμμής Διασύνδεσης», αλλά προσβάλλει την Απόφαση της ΡΑΕΚ για απόρριψη των εισηγήσεων του για τροποποίηση της εν λόγω Μεθοδολογίας,
-
ο ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να εγείρει εν προκειμένω ισχυρισμούς σχετικά με νομιμότητα αποφάσεων της ΡΑΕΚ που λήφθηκαν και δεν έχουν προσβληθεί ή αμφισβητηθεί,
-
η «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης», η οποία καθορίστηκε με την Απόφαση υπ’ αριθμόν 22/2023 της ΡΑΕΚ, διέπεται από τους όρους και προϋποθέσεις της Ρυθμιστικής Απόφασης 1/2021 η οποία υπερισχύει, και στην οποία διαλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, ότι δεν πρέπει να καταστρατηγείται η αρχή της «Χρήσης & Οφέλους» που αποτελεί θεμελιώδη αρχή ρύθμισης, και
-
η Ρυθμιστική Απόφαση 1/2021 εκδόθηκε κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης και αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη που ουδέποτε αμφισβητήθηκε και άρα τεκμαίρεται νόμιμη.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ εξέτασαν όλα τα ενώπιον τους έγγραφα και στοιχεία και, αφού μελέτησαν ενδελεχώς το περιεχόμενο της επιστολής του Φορέα Υλοποίησης, εκτίμησαν ότι:
-
Το άρθρο 19 (3) του Ν. 130(Ι)/2021, στο οποίο βασίζει την έντασή του ο ΑΔΜΗΕ, Φορέας Υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος 3.10.2, αφορά ενστάσεις σε αποφάσεις της ΡΑΕΚ για κατάρτιση μεθοδολογίας διατιμήσεων που λαμβάνονται σύμφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 5 του Νόμου και στην προκειμένη περίπτωση ο ΑΔΜΗΕ δεν προσβάλλει την Απόφαση 22/2023 «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης της Γραμμής Διασύνδεσης», αλλά προσβάλλει την Απόφαση της ΡΑΕΚ για απόρριψη των εισηγήσεων του για τροποποίηση της εν λόγω Μεθοδολογίας,
-
Ο ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να εγείρει εν προκειμένω ισχυρισμούς σχετικά με νομιμότητα αποφάσεων της ΡΑΕΚ που λήφθηκαν και δεν έχουν προσβληθεί ή αμφισβητηθεί στη βάση της ορθής διαδικασίας και εντός της προθεσμίας που προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία,
-
Το ρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο βρισκόταν σε ισχύ κατά την εκχώρηση στον ΑΔΜΗΕ των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων της Συμφωνίας Διασυνοριακού Επιμερισμού Κόστους Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος Νο.3.10.2 Interconnection Between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)(CBCA), συμπεριλαμβανομένων των Αποφάσεων της ΡΑΕΚ υπ’ αριθμόν 236/2022, 22/2023, 37/2023 και 365/2023, ήταν δημοσιευμένο και κατ’ επέκταση εις γνώσιν του ΑΔΜΗΕ, και δεν έχει αμφισβητηθεί μέσω της προσβολής οποιασδήποτε από τις αναφερόμενες Αποφάσεις ενώπιον του Διοικητικού Δικαστηρίου,
-
Η «Μεθοδολογία Αναπροσαρμογής των Επιτρεπόμενων Εσόδων και Διατιμήσεων των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Γραμμής Διασύνδεσης», η οποία καθορίστηκε με την Απόφαση υπ’ αριθμόν 22/2023 της ΡΑΕΚ διέπεται από τους όρους και προϋποθέσεις της Ρυθμιστικής Απόφασης 1/2021, η οποία υπερισχύει και αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη που ουδέποτε αμφισβητήθηκε και άρα τεκμαίρεται νόμιμη. Στην Ρυθμιστική Απόφαση 1/2021 διαλαμβάνεται μεταξύ άλλων ότι δεν πρέπει να καταστρατηγείται η αρχή της «Χρήσης & Οφέλους» που αποτελεί θεμελιώδη αρχή ρύθμισης (η αρχή αυτή προϋποθέτει ότι για να πληρώσουν οι πελάτες για οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο πρέπει αυτό να χρησιμοποιείται πλήρως και να παρέχει όφελος στους εν λόγω πελάτες). Επίσης διαλαμβάνεται ότι η Ρυθμιζόμενη Βάση Αξιών Παγίων (ΡΒΑΠ) δεν μπορεί να επιβαρύνεται με επενδύσεις σε έργα που δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί και άρα δεν έχουν τεθεί σε λειτουργία (έτσι, οι υφιστάμενοι πελάτες δεν θα πληρώνουν, μέσω των διατιμήσεων, για επενδύσεις από τις οποίες θα επωφεληθούν στο μέλλον ή από τις οποίες μπορεί να μην επωφεληθούν καν οι ίδιοι, αλλά νέοι πελάτες),
-
Συνεπεία των πιο πάνω, δεν παρέχεται δικαίωμα υποβολής ένστασης κατά της Απόφασης 215/2024 ούτε στη βάση του άρθρου 19(3) των περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμων του 2021 έως 2023 (Ν. 130(Ι)2021), ούτε στη βάση οποιασδήποτε υποχρέωσης επανεξέτασης του ισχύοντος ρυθμιστικού πλαισίου από τη ΡΑΕΚ.
Τα Μέλη της Ανώτερης Διοίκησης της ΡΑΕΚ, ασκώντας τις αρμοδιότητες και εξουσίες τους δυνάμει των περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμων του 2021 έως 2023 (Ν. 130(Ι)2021), στη βάση των διαμειφθέντων:
ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ
-
Την απόρριψη του αιτήματος υποβολής Ένστασης του ΑΔΜΗΕ κατά της υπ’ αριθμόν 215/2024 Απόφασης της ΡΑΕΚ, ως νόμω αβάσιμο.
-
Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στον ΑΔΜΗΕ και τη δημοσίευσή της στην ιστοσελίδα της ΡΑΕΚ στο πλαίσιο πλήρους διαφάνειας ενημέρωσης όλων των ενδιαφερομένων μερών.